6 redenen waarom voldoende slaap een godsgeschenk is voor je huid

Als het om jeugdiger voor de dag komen gaat, komt een goede nachtrust misschien wel het dichtste in de buurt bij een fontein der jeugd. Je lichaam, en vooral ook je huid, herstellen zichzelf tijdens je slaap en dat biedt tal van voordelen voor hoe je voor de dag komt. Belangrijk is het om er in elk geval genoeg van te krijgen: 7 tot 9 uur per nacht. Als je minder dan 6 uur per dag slaapt, is de kans groot dat je er slecht uit gaat zien, aldus slaapexperts. Begin eens met 1 tot 3 uurtjes meer slaap per nacht en het resultaat kan je mogelijk verbazen. Houd dit twee tot drie weken vol en mensen kunnen uiterlijk aan je zien dat je aan je uren slaap komt. 

Hieronder 6 redenen waarom een goede nachtrust onontbeerlijk is voor je huid!

1. Het voorkomt rimpels

De huid maakt nieuw collageen aan tijdens je slaap. Dit is een stof die ervoor zorgt dat het bindweefsel van de huid bij elkaar blijft en inzakken voorkomt. Meer collageen betekent dat de huid steviger is en minder snel rimpelt. Slechts 5 uur per nacht slapen kan leiden tot wel twee keer zo veel fijne lijntjes als bij 7 uur. Kort slapen zorgt bovendien voor een drogere huid, wat vervolgens fijne lijntjes juist weer zichtbaarder maakt.

Slechts 5 uur per nacht slapen kan leiden tot wel twee keer zo veel fijne lijntjes als bij 7 uur.

 

2. Je doffe teint verdwijnt als sneeuw voor de zon

Met voldoende slaap krijgt de bloedtoevoer naar je huid een opkikker. Dat betekent dat je de volgende ochtend stralend voor de spiegel staat, of je nu 25 of 55 bent. Te weinig slaap en je huid ziet er asgrauw, slap en futloos uit. Iedere huid kan stralen, mits deze maar genoeg rust en voldoende gezonde voeding en vocht krijgt. Slaaptekort vermindert de bloedtoevoer naar de huid in het gezicht. De huid wordt mat en roze stralende wangetjes zijn dan ver te zoeken.

3. Je ogen gaan ervan stralen en zijn minder rood

De kans is groot dat je dikke wallen onder je ogen hebt na een nachtje te weinig slapen of zelfs doorhalen. Dikke, vermoeide ogen is het eerste wat we zien als we te weinig slaap krijgen. Zorg voor genoeg slaap en dikke, rode ogen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Denk bovendien aan genoeg vochtinname en leg een extra kussen onder je hoofd. Hiermee verminder je ook gezwollen ogen. Genoeg rust vermindert ook de donkere kringen om je ogen. Als het bloed niet goed stroomt (en dit gebeurt als je weinig slaapt) kan het ophopen onder de ogen en wordt het zichtbaar. Dit komt doordat de huid onder en rondom de ogen heel dun is. Donkere verkleuringen onder de ogen kunnen ook worden veroorzaakt door genetische factoren, leeftijd en een toename van de stof melanine. Melanine is het bruine pigment in de huid waardoor je bruin wordt). Als dit het geval is, kan slaaptekort dit verergeren.

4. Je haar wordt er gezonder en voller van

Haaruitval, gebroken en kapot haar en zelfs verminderde haargroei worden allemaal beïnvloedt door slaaptekort. De haarfollikels, daar waar de haargroei begint, worden gevoed met voedingstoffen, vitamines en mineralen uit het bloed. Omdat de bloedtoevoer afneemt als we te weinig slaap krijgen, wordt het haar ook slechter gevoed. Het verslapt en groeit minder goed. Bovendien kan te weinig slaap ook leiden tot meer stress. Stress zorgt voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol wat weer kan leiden tot haaruitval. Kortom, het gaat niet alleen om je huid: denk ook aan je haar.

Stress zorgt voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol wat weer kan leiden tot haaruitval.

5. Je ziet er gezonder en gelukkiger door uit

Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je mondhoeken lichtjes gaan hangen en je er ongelukkiger uit doen zien (ook al is dit niet zo). Als je moe bent verandert je gezichtsuitdrukking subtiel maar consequent mee. We fronsen meer met ons voorhoofd en gezicht. Als mensen zeggen dat we er moe uitzien, dan komt het vaak doordat we onbewust deze gezichtsuitdrukkingen maken. Rode, opgezwollen ogen, donkere kringen, ingezakte oogleden en een bleke huid zijn allemaal signalen dat je oververmoeid bent. Mensen die niet genoeg rust krijgen worden ook gezien als minder gezond. Echter, als je deze levensstijl lang volhoudt, zit daar natuurlijk een kern van waarheid in. Denk er tot slot aan dat de mensen om je heen energie krijgen van mensen die er stralend uitzien. Kortom, het kan misschien ook nog weleens goed zijn voor je carrière!

6. Je huid neemt verzorgingsproducten beter op

Tijdens je slaap focust de huid zich op het repareren van cellen. Dit kan aangezien het zichzelf niet meer hoeft te verdedigen tegen de zon en vrije radicalen (schadelijke moleculen uit onze omgeving). De bloedtoevoer is bovendien ook consequenter en dit zorgt ervoor dat je huid optimaal kan profiteren van de herstellende natuurlijke stoffen van je verzorgingsproducten. De huid verliest daarnaast ook meer water als je slaapt dan overdag. Breng een vochtinbrengende crème aan voor het slapengaan en drink overdag voldoende water zodat je huid ‘s nachts voldoende wordt gehydrateerd.

Huidweetjes:

  • Je huid is in principe het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Geen wonder dus dat het veel energie en een goede nachtrust kost om goed te herstellen.
  • Je verliest iedere dag dode huidcellen. Zowat om de maand wordt de opperste huidlaag volledig vernieuwd.
  • Je huid is bij de oogleden op haar dunst.
  • Je huid krioelt van de bacteriën. Maar vrees niet: deze zijn over het algemeen juist heel goed voor je huid.