Loop geen onnodig risico op huidkanker: 5 tips van de experts

De zomerse zon heeft zichzelf al weer vroeg in de maanden mei en juni van dit jaar aangediend. Heel erg fijn natuurlijk voor alle net uit de winterslaap ontwakende zonaanbidders onder ons. Eerste terrasje van het jaar, eerste strandje van het jaar, enzovoorts enzovoorts. Maar goed insmeren schiet er bij veel mensen nog steeds nodeloos vaak bij in. Vaak is er sprake van denkfoutene n verkeerde aannames. Zo denken mensen soms dat het bij een wandeling door de stad niet nodig is om in te smeren – waarom eigenlijk niet…geen idee. Of men denkt dat insmeren overbodig is als het overdag licht bewolkt is. Beide beweringen zijn natuurlijk niet waar. Of je nu in de stad loopt of op het strand ligt te bakken, UV-straling raakt je huid in beide gevallen net zo hard. Verder penetreert zo’n 80% van de schadelijke UV-straling een dun wolkendekje. 

Tijd dus voor wat tips van de experts om ervoor te zorgen dat je huidkanker voorkomt, bij jezelf en eventueel bij je kinderen en/of eigenwijze partner.

1. Breng een royale hoeveelheid zonnebrandcrème aan.

Nog steeds denken mensen dat je met een miniem laagje aan crème goed beschermd bent tegen de zon. Uit dermatologisch onderzoek blijkt echter al een poos dat consistent te dunne laagjes zonnebrand aanbrengen leidt tot een verminderde bescherming tegen de zon. Dit heeft er vooral mee te maken dat je per vierkante centimeter een minimaal aanbevolen hoeveelheid dient te smeren. Vaak is dat zo rond de 2mg per cm2. Breng je minder aan dan die minimaal aanbevolen hoeveelheid, dan kan het goed zijn dat je de beschermingsfactor daarmee halveert. Als je dus in de volle Spaanse zon ligt met je factor dertig, en je smeert te weinig, dan heb je dus eigenlijk maar factor 10 of nog minder op, en ben je dus maar minimaal beschermd. En nee, factor 10 combineren met factor 20, maakt geen factor 30…  Dus als je op het strand ligt, en je moet kiezen uit rondlopen met een goed dik gesmeerde ietwat witte waas of een volledig uitgesmeerde (en verdunde) zonnebrandcrème, wees dan verstandig en kies voor het eerste. Gebruik bij voorkeur een zonnebrandcrème met een hoge SPH (zonnebeschermingsfactor) een breed spectrum die zowel tegen uv-a en uv-b afdoende bescherming biedt.

2. Vergeet niet om ook je lippen in te smeren

Onze lippen zijn eigenlijk een vrij teer weefsel en het is zonde als we ze over het hoofd zien bij het smeren. Smeer nu niet gelijk je lippen met je zonnemelk mee in, maar koop een gloss of stick die je lippen beschermt tegen de hete zon. Hierbij geldt dat hoe minder doorzichtig, hoe beter het beschermt. 

Onderzoek wijst uit dat men beter factor 70 kan gebruiken, omdat alleen deze factor voldoende bescherming biedt bij de manier waarop wij smeren.

 

3. Creëer wat schaduw

Draag in de volle zon bij voorkeur altijd een kledingstuk met een hechte stof. Dit zorgt voor een fysieke barrière die je huid enigszins bescherming biedt. Lange mouwen, een broek, zonnebril en een hoed met een wijde rand beschermen ook mee. Tegenwoordig bestaat er zat kleding die een beschermingsfactor heeft en speciaal gemaakt is om uv-a en uv-b te weren. Kijk maar eens hier. Let op:  ook kleding of een parasol beschermt niet 100% tegen uv-straling. Bovendien wordt de straling (het licht) ook weerkaatst via het zand, gesteente, water of sneeuw. Gebruik bij felle en sterke zon ook altijd zonnebrandcrème, bij voorkeur met een hogere factor. Onderzoek wijst uit dat men beter factor 70 kan gebruiken, omdat alleen deze factor voldoende bescherming biedt bij de manier waarop wij smeren. Bij veel zon zijn factor 30 en 50 mogelijk niet voldoende om goed te beschermen. 

4. Vermijd de felste zonuurtjes

Voor velen is het aanlokkelijk om op het heetst van de dag lekker te gaan bruinen. Dan gaat het immers lekker snel! Maar doe dit echt liever niet. De zon is in veel landen op zijn felst tussen 10 uur ‘s ochtends en 2 uur ‘s middags. In veel mediterraanse landen en andere landen nabij de evenaar is dit nog langer. Plan bij voorkeur wandelingen, uitjes en andere activiteiten in de volle zon niet op dat moment van de dag in. Je huid is simpelweg niet gemaakt om zo veel straling te verduren voor langere tijd. Je riskeert op vroeg of latere leeftijd een melanoom, of voor sommigen nog erger… vroegtijdige huidveroudering… Bovendien is verbranden veel schadelijker dan mensen denken. Iedere keer dat je verbrandt, vergroot je de kans op huidkanker met maar liefst 50% procent! Vooral een verbrande huid op jonge leeftijd kan ernstige gevolgen hebben op latere leeftijd. Smeer in het bijzonder (jonge) kinderen daarom altijd heel goed in en pas boven- en onderstaande tips toe.

De zon is in veel landen op zijn felst tussen 10 uur ‘s ochtends en 2 uur ‘s middags.

5. Controleer je huid

Houd je huid altijd goed in de gaten. Dit geldt overigens ook voor mensen die geen fanatiek zongenieter zijn. Gebruik een grote spiegel om te zoeken naar plekjes op de huid die er verdacht uitzien. Met verdachte plekjes bedoelen we moedervlekjes die van vorm veranderen, in het bijzonder binnen korte tijd, en plekjes die zwart, rood of roze zijn. Raadpleeg de huisarts, huidtherapeut of dermatoloog als je het niet vertrouwt. Zij zijn getraind in het beoordelen van onregelmatigheden in de huid en weten of verdere doorverwijzing noodzakelijk is. Heb je in het verleden huidkanker gehad, dan is het verstandig om een jaarlijkse controle te doen bij de dermatoloog. 

 

Bronnen: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22463921

https://www.news-medical.net/news/20180625/Ways-to-reduce-your-chances-of-getting-skin-cancer.aspx