
De stichting Euro Melanoma wil met behulp van Facebook mensen helpen huidkanker vroegtijdig te signaleren. De stichting is een initiatief van de Europese Associatie voor Dermato-Oncologie (EADO) en wil haar doel bewerkstelligen met behulp van een Facebookcampagne, de zogeheten Skin Memories-campagne. Met een transparante sticker van ruwweg twee bij vier centimeter, wordt het voor de gebruiker mogelijk om een moedervlek te meten. Een prachtig initiatief natuurlijk, maar hoe werkt het precies?
Hoe werkt het meten?
Het meten van de omvang van je moedervlek kan met een rastertje dat geprint is op de sticker. Hier kan vervolgens een foto van worden gemaakt en deze kan dan op Facebook worden geüpload. Met behulp van Facebook Memories wordt men na een jaar automatisch weer gewezen op gemaakte foto. Door de huid weer met een sticker te controleren kan men zien of de vlek gelijk is gebleven in grootte of is gegroeid. Bij een onrustige moedervlek, die snel van vorm, kleur of omvang verandert, wordt door dermatologen en huidtherapeuten altijd aangeraden om langs te gaan bij de huisarts.
Bijgeleverde instructies:
- Kleef de sticker op je moedervlek.
- Neem er een foto van een post hem op Facebook.
- Vanaf nu toont Facebook Memories jou elk jaar dezelfde foto opnieuw. Op die dag. Privé. Zo kan je elk jaar je moedervlek vergelijken en kan één simpele Facebookpost volstaan om levens te redden. Verspreid Skin Memories op Facebook en red zo ook het vel van je vrienden.
Zichtbaar voor iedereen op Facebook
Vanuit kritische hoek kan echter wel worden opgemerkt dat men voorzichtig dient te zijn met het posten van foto’s waaruit men conclusies kan trekken over iemands gezondheid. Om te voorkomen dat iedereen jouw foto’s met moedervlekken ziet, kun je daarom het beste je foto’s privé publiceren. Dan nog vertrouw je natuurlijk je foto’s met potentieel gevoelige informatie aangaande je gezondheid toe aan een groot bedrijf als Facebook. Voorzichtigheid blijft daarom altijd geboden. Natuurlijk kun je ook gewoon je foto’s op je computer bewaren en in je telefoon een reminder instellen om de foto over een jaar nogmaals te bekijken. Dit druist echter in tegen het idee van Skin Memories, aangezien het doel is om het regelmatiger controleren van de huid laagdrempeliger te maken voor mensen. Omdat mensen, vooral twintigers, toch al zo vaak op Facebook zitten, hoopt men dat het controleren van de huid zo vaker gebeurt.
Risico op huidkanker hoog onder Nederlanders
Het aantal mensen dat jaarlijks in Nederland overlijdt aan de gevolgen van een melanoom is in recentelijke jaren sterk toegenomen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt dat vooral de sterftecijfers onder ouderen, specifiek 60-plussers, omhoog zijn gegaan. Over het algemeen overlijden er meer mannen aan de gevolgen van huidkanker dan vrouwen. Vooral in Nederland lijkt men veel behoefte te kunnen hebben aan de Skin Memories-campagne. Van alle Europese landen doet Nederland het namelijk het op één na slechtste. Alleen in Slovenië overlijden er jaarlijks meer mensen aan huidkanker. Het aantal mensen dat aan huidkanker overlijdt houdt sterk verband met de lichtheid van de huidskleur van de inwoners. In Nederland, maar ook in Zweden, Denemarken en Estland, wonen relatief veel mensen met een lichte huidskleur, en niet geheel ontoevallig lopen zij naar verluidt een hoger risico op huidkanker.
Elke 54 minuten sterft er namelijk nog steeds iemand aan huidkanker
Beschikbaarheid stickers
Omdat het een Vlaamse campagne betreft, zijn de stickers vooralsnog alleen verkrijgbaar bij apotheken in België. Apothekers werden onlangs geïnformeerd met een brief afkomstig van Euromelanoma en het Vlaams Apothekers Netwerk. De stichting trekt vooral de aandacht met de zin ‘Elke 54 minuten sterft er namelijk nog steeds iemand aan huidkanker.’ Wanneer de stickers in Nederland beschikbaar komen is nog niet bekend.